Grundskole Bh.kl.-2. klasse / Sprogforståelse Sprogmiljø og undervisningsindsatser Webdok Sprogforståelse Denne webdok tilbyder skolens pædagogiske ledelse og fagprofessionelle et værktøj til drøftelse, kortlægning og reorganisering af indsatser for elever, der kæmper med sprogforståelse i indskolingen. Læs mere Projekt Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder Projektsitet indeholder bl.a. en forskningskortlægning af effektundersøgelser, der indbefatter indsatser målrettet elever med sprogforståelsesvanskeligheder. Læs mere Hjemmeside Viden om sprog- og læsekompetencer hos tosprogede elever Denne Viden Om-udgivelse samler de elementer i undervisningen, som ifølge forskningen gavner tosprogede elever mest, både hvad angår tilegnelse af det danske sprog og læsning. Læs mere Vidensnotat Sprog- og læsekompetencer hos tosprogede elever Formålet med vidensnotatet er at give praktikere adgang til evidensbaseret viden om de bedste overordnede metoder til undervisning i læsetilegnelse og dansksproglig udvikling for flersprogede elever. Læs mere Hjemmeside Inspirationsmateriale fra sprogprøveprogrammet Inspirationsmaterialet er udviklet som led i forsøgs- og udviklingsprogrammet med sprogprøver i børnehaveklassen og er målrettet skoler, der ikke er omfattet af kravet om obligatoriske sprogprøver. Læs mere Artikel Brug data fra sprogvurderingen i børnehaveklassen aktivt Med sprogdata som eksempel giver denne artikel et bud på, hvordan der kan arbejdes systematisk med sprog i børnehaveklassen ved at anvende sprogdata fra Sprogvurdering 3-6 i et sprogligt årshjul. Læs mere Hjemmeside Viden om redskaber til at styrke elevers sprog og læseforståelse Denne Viden Om-udgivelse samler og formidler forskningsbaseret viden om, hvordan ledere, lærere og pædagoger kan arbejde med at støtte elever med svage kompetencer i sprog og læseforståelse. Læs mere Vidensnotat Effektive redskaber til at styrke elevers sprog og læseforståelse Notatet formidler viden om svage sprogkompetencer, og hvilke indsatser lærere og pædagoger i grundskolen kan anvende for mest effektivt at støtte elever med svage kompetencer i sprog og læseforståelse. Læs mere Artikel Et godt sprogmiljø for elever med sprogforståelsesvanskeligheder Et godt sprogmiljø i klassen er bygget op om sprogindlæringsmiljøet, sprogindlæringsmuligheder og sprogindlæringsinteraktioner. I artiklen får du viden og eksempler til din praksis. Læs mere Artikel Udfold elevernes sprogfærdigheder i børnehaveklassen Vi mennesker lærer mange, hvis ikke den største del, af vores ord i løbet af skoleårene. Der er potentiale for sprogudvikling alle vegne i løbet af en skoledag, og her er børnehaveklassen ingen undtagelse. Læs mere Hjemmeside READ – sammen om læsning I projekt READ fik forældre til børn i 2. og 3. klasse inspiration til at hjælpe deres barn til at læse og forstå tekster. Resultaterne viste positiv effekt for både elevernes læsning og skrivning. Læs mere Del på Facebook Del på e-mail Udskriv Hent oplæsningsprogram Kopier linkhttps://nvol.dk/grundskole-bhkl-2-klasse/sprogforstaaelse/sprogmiljoe-og-undervisningsindsatser/ Del siden på email Du deler et link til siden: Sprogmiljø og undervisningsindsatser Modtagers email-adresse Din email-adresse Videnstype Ikonerne angiver videnskategori. Læs mere om kategorierne her. Forskningspublikationer Forskning og udvikling Inspiration