Dagtilbud Sprogmiljø og sproglige indsatser Artikel Imitation som læringsstrategi i dagtilbud Artiklen har et sociokommunikativt afsæt og sætter fokus på imitation som en vigtig læringsmulighed i det sociale samspil mellem børn og voksne i dagtilbud. Læs mere Artikel Tidlige sproglige vanskeligheder Denne artikel sætter fokus på sproglige vanskeligheder hos børn under tre år: Hvordan forløber den tidlige sprogudvikling typisk? Hvordan ser tidlige sproglige vanskeligheder ud? Og hvilken rolle spiller pædagogen? Læs mere Artikel Test og tidlig indsats i Silkeborg Kommune Artiklen handler om tværprofessionelt samarbejde om en målrettet og systematisk tidlig indsats for at identificere og støtte børn i risiko for at udvikle sprog- og læsevanskeligheder. Læs mere Hjemmeside Sprogpakken På hjemmesiden præsenterer emu en række videns- og inspirationsmaterialer fra Sprogpakken, der er baseret på forskningsbaseret viden om børns sprog og sproglige udvikling. Læs mere Hjemmeside Sprog er en gave Materialet giver inspiration til arbejdet med sprogstimulering af flersprogede børn og til arbejdet med løbende evaluering af barnets sproglige udvikling. Læs mere Hjemmeside Styrk sproget Materialet giver viden om og inspiration til, hvordan det pædagogiske personale kan løfte den sproglige udvikling for særligt de flersprogede børn. Læs mere Inspirationsmateriale Tilrettelæggelse af sproglige indsatser Materialet giver inspiration til arbejdet med børns sproglige udvikling som opfølgning på en sprogvurdering. Det henvender sig til pædagogisk personale i dagtilbud og til børnehaveklasseledere. Læs mere Film Sprogforstyrrelser – mulige indsatser I informationsvideoen fortæller lektor Rikke Vang Christensen (KU) om mulige indsatser til børn med sprogforstyrrelser. Videoen henvender sig til studerende, børnelogopæder og andre fagprofessionelle. Læs mere Rapport Sproget kan styrkes Rapporten formidler resultaterne fra sprogindsatserne SPELL og Fart på sproget. De to projekter og indsatserne er udviklet i tæt sammenhæng med hinanden. Læs mere Hjemmeside Sprogkuffert til børn med dansk som andetsprog I projektet afprøvede man en sprogkuffert med bøger og læringsspil. Formålet var at ruste forældre med dansk som andetsprog til bedre at kunne hjælpe deres børn sprogligt inden skolestart. Læs mere Artikel Fonologisk opmærksomhed for de ældre børnehavebørn Et 2-årigt projekt i Fredericia Kommune har gjort børnene mere fonologisk opmærksomme. Nøgleordene er aktionslæring, tværfaglighed og systematik med materialer og aktiviteter tilpasset målgruppen. Læs mere Rapport Projekt Leg med sproglyde Projektet her laver en forebyggende indsats i førskolealderen ift. til senere læse-stavevanskeligheder, også for bedre at kunne udpege elever, som har særlig svært ved fonologisk opmærksomhed i bh.kl. Læs mere Projektrapport Sprogstart I projekt Sprogstart udviklede man et samlet koncept for, hvordan bibliotekerne via et bevidst, målrettet og systematisk forløb over en 2-årig periode kan påvirke børnehavebørns sprogfærdigheder. Læs mere Rapport Indsatser til at styrke det sproglige læringsmiljø Rapporten formidler resultater fra en metaanalyse af pædagogiske indsatser til at styrke det pædagogiske miljø for 0-5-årige børn. Målgruppen er kommende pædagoger, og pædagogisk personale i dagtilbud. Læs mere Rapport Viden om læreplanstemaet kommunikation og sprog Rapporten formidler viden relevant for læreplanstemaet kommunikation og sprog: Hvordan kan børns læring, udvikling, trivsel og dannelse understøttes gennem pædagogisk arbejde med kommunikation og sprog? Læs mere Rapport LæseLeg i børnehaven LæseLeg er et pædagogisk redskab, der understøtter pædagogisk personale i at arbejde med dialogisk læsning. Rapporten beskriver resultaterne af et effektstudie af redskabet udarbejdet for Mary Fonden. Læs mere Hjemmeside Styrket overgang til skole for børn i dagtilbud Få viden, materialer og redskaber til at arbejde målrettet med centrale sproglige, sociale og eksekutive læringsområder og læringsmål og til at udvikle læringsmiljøerne i dagtilbuddet. Læs mere Evalueringsrapport Styrket overgang til skole for udsatte børn i dagtilbud Rapporten formidler de samlede erfaringer og resultater fra projektet, herunder implementering af en målrettet pædagogisk indsats til at styrke børns muligheder for at trives, lære, udvikle sig og dannes. Læs mere Hjemmeside TipsByText TipsByText er en sms-baseret indsats til forældre med børn i børnehavealderen. Målet er at mindske forskelle i børns sproglige kompetencer ved især at fremme sprogudviklingen for de børn, der er mest udfordrede. Læs mere Artikel Opsporing og indsats for flersprogede børn Ugentlige sproglege i daginstitutionen kan være med til at løfte flersprogede børns førskriftlige kompetencer. Projektet er et samarbejde mellem Sprogklar og tre kommuner. S. 5-6 i inspirationskataloget. Læs mere Rapport Sprog og læselyst hos små børn Alle børn udvikler deres sprog, men nogle børn støder på vanskeligheder meget tidligt i livet. Socialt Udviklingscenter har kortlagt indsatser og peger på 11 uudnyttede potentialer. Læs mere Del på Facebook Del på e-mail Udskriv Hent oplæsningsprogram Kopier linkhttps://nvol.dk/dagtilbud/sprogmiljoe-og-sproglige-indsatser/ Del siden på email Du deler et link til siden: Sprogmiljø og sproglige indsatser Modtagers email-adresse Din email-adresse Videnstype Ikonerne angiver videnskategori. Læs mere om kategorierne her. Forskningspublikationer Forskning og udvikling Inspiration