Grundskole 3.-10. klasse / Sprogforståelse Sprogmiljø og undervisningsindsatser Artikel Sprogforståelsesvanskeligheder er oversete Ny rapport kortlægger læseindsatser i små grupper, og konklusionen er tydelig: Man overser sprogforståelses-vanskeligheder. Læs mere Forskerklumme Sæt kurs mod målrettede sprogforståelsesindsatser I denne klumme præsenterer Anne-Mette Veber Nielsen tre centrale fund med henblik på, hvordan skoler kan arbejde med at støtte elever med læsevanskeligheder på mellemtrinnet. Læs mere Podcast Elever med læsevanskeligheder I denne podcast besøger vi to folkeskoler med forskellige bud på, hvordan man kan tilrettelægge indsatser for elever med læsevanskeligheder. Læs mere Projekt Læseindsatser i små grupper Projektet kortlægger indsatser for elever med læsevanskeligheder på mellemtrinnet. På sitet finder du bl.a. fire rapporter med læseguides. Læs mere Hjemmeside Viden om sprog- og læsekompetencer hos tosprogede elever Denne Viden Om-udgivelse samler de elementer i undervisningen, som ifølge forskningen gavner tosprogede elever mest, både hvad angår tilegnelse af det danske sprog og læsning. Læs mere Vidensnotat Sprog- og læsekompetencer hos tosprogede elever Formålet med vidensnotatet er at give praktikere adgang til evidensbaseret viden om de bedste overordnede metoder til undervisning i læsetilegnelse og dansksproglig udvikling for flersprogede elever. Læs mere Hjemmeside Inspirationsmateriale fra sprogprøveprogrammet Inspirationsmaterialet er udviklet som led i forsøgs- og udviklingsprogrammet med sprogprøver i børnehaveklassen og er målrettet skoler, der ikke er omfattet af kravet om obligatoriske sprogprøver. Læs mere Artikel Brug data fra sprogvurderingen i børnehaveklassen aktivt Med sprogdata som eksempel giver denne artikel et bud på, hvordan der kan arbejdes systematisk med sprog i børnehaveklassen ved at anvende sprogdata fra Sprogvurdering 3-6 i et sprogligt årshjul. Læs mere Artikel Eksplicit undervisning i mentale modeller Denne artikel peger på, hvordan eksplicit undervisning i delfærdigheder i at kunne skabe mentale modeller af teksters indhold kan hjælpe elever i 3. klasse, som har læseforståelsesvanskeligheder. Læs mere Artikel Morfologisk bevidsthed i tilegnelsen af nye ord I artiklen beskrives et morfologisk træningsprogram, Ordnøglen, der er afprøvet med sprogligt usikre elever i 5. klasse. Artiklen præsenterer, hvilke morfologiske færdigheder der er vigtige at kunne for at tilegne sig nye ords betydning og funktion. Læs mere Rapport Viden om læseforståelse og faglige læsekompetencer Rapporten giver konkrete bud på, hvordan man som lærer, pædagog eller læsevejleder kan styrke elevernes læseforståelse og faglige læsekompetencer. Rapporten sætter også fokus på elever med særlige behov. Læs mere Hjemmeside Viden om redskaber til at styrke elevers sprog og læseforståelse Denne Viden Om-udgivelse samler og formidler forskningsbaseret viden om, hvordan ledere, lærere og pædagoger kan arbejde med at støtte elever med svage kompetencer i sprog og læseforståelse. Læs mere Artikel Målrettede indsatser for elever med omfattende læsevanskeligheder Flere elever oplever fortsatte læsevanskeligheder, og det kan have betydning for deres generelle læringsudbytte. Her kan du læse om, hvordan du kan tilrettelægge målrettede indsatser i undervisningen. Læs mere Rapport Læse- og skrivestrategier i udskolingen Få inspiration til at arbejde med strategier i tekstforståelse og skriftlig fremstilling. Få også idéer til at løfte den gruppe af elever, der har brug for eksplicit, modelleret og gentagen undervisning. Læs mere Hjemmeside Løft af de fagligt svageste elever Det samlede materiale fra program Løft af de fagligt svageste elever: en rapport om virkningsfulde indsatser for elever med faglige udfordringer i dansk samt konkrete forløb og redskaber til undervisningen. Læs mere Hjemmeside READ – sammen om læsning I projekt READ fik forældre til børn i 2. og 3. klasse inspiration til at hjælpe deres barn til at læse og forstå tekster. Resultaterne viste positiv effekt for både elevernes læsning og skrivning. Læs mere Artikel Kontekstorienteret ordkendskabsundervisning for elever i 5. klasse med begrænset dansk ordforråd Artiklen beskriver en undersøgelse af korttids- og langtidseffekter af et 24 lektioners kontekstorienteret ordkendskabsundervisningsforløb for elever i 5. klasse med begrænset dansk ordforråd. Læs mere Artikel To nye undervisningsprogrammer rettet mod elever med begrænset dansk ordforråd Artiklen beskriver en undersøgelse af to ordkendskabsundervisningsprogrammer til elever med begrænset dansk ordforråd på mellemtrinnet. Resultaterne viste korttids- og langtidseffekter af begge programmer. Læs mere Hjemmeside Turboforløb for udfordrede elever i udskolingen Her har emu samlet viden om og inspiration til arbejdet med turboforløb for fagligt udfordrede elever i folkeskolen, bl.a. et inspirationskatalog til skoler og et vidensark til kommunalforvaltninger. Læs mere Del på Facebook Del på e-mail Udskriv Hent oplæsningsprogram Kopier linkhttps://nvol.dk/grundskole-3-10-klasse/sprogforstaaelse/sprogmiljoe-og-undervisningsindsatser/ Del siden på email Du deler et link til siden: Sprogmiljø og undervisningsindsatser Modtagers email-adresse Din email-adresse Videnstype Ikonerne angiver videnskategori. Læs mere om kategorierne her. Forskningspublikationer Forskning og udvikling Inspiration