Onlinetemaeftermiddag hos NVOL: Flersprogede børn med sproglige vanskeligheder i dagtilbud
Sprogvejledere, pædagoger og logopæder: Kom og vær med til en faglig eftermiddag, hvor vi udforsker centrale dilemmaer og temaer i arbejdet med flersprogede børn med sproglige vanskeligheder.
Det kan være svært at skelne mellem almindelige forsinkelser, som er en del af at lære flere sprog, og reelle sproglige vanskeligheder. Flersprogede børn med sproglige vanskeligheder har ofte komplekse behov, der kræver en individuel tilgang og et tæt samarbejde mellem pædagoger, andre fagprofessionelle og forældre.
På denne temaeftermiddag har du og dine kolleger mulighed for at få viden om gode sprogmiljøer, tværfagligt samarbejde, og hvilke tegn vi skal holde øje med i børnenes sproglige udvikling. Vi undersøger centrale dilemmaer, der ofte opstår i hverdagen i dagtilbud.
Sæt jer sammen i en gruppe af sproginteresserede pædagoger, sprogvejledere og logopæder, så I kan reflektere og udvikle sammen. Samarbejdet på tværs af faggrupper er helt afgørende, for at disse børn trives og udvikler deres sprog bedst muligt.
Vi glæder os til at se jer!
Program
Introduktion
v. Minna Nørgaard Bruun, Københavns Professionshøjskole & Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
Kl. 13: Del 1: Flersprogede børns udvikling – hvad skal vi være opmærksomme på?
v. Line Thingholm, VIA University College
Kl. 14: Del 2: Afdækning af sproglige vanskeligheder hos flersprogede børn – hvad gør man?
v. Laura Rønne Basse, Københavns Professionshøjskole
Kl. 15: Del 3: Et godt sprogmiljø i dagtilbud, der støtter alle børns sproglige udvikling
v. Charlotte Øhrstrøm, Københavns Professionshøjskole
Opsamling og afrunding
v. Anne-Mette Veber Nielsen, Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
Deltagerne vil modtage en case og andet materiale til gruppearbejde for alle tre dele.
Deltagerne opfordres derfor til at sidde sammen med kolleger på dagen.
Der vil være pauser undervejs og tid til spørgsmål sidst på dagen.