Ordblindevenlige greb i engelskundervisningen i gymnasiet
Hen over to kursusdage i april sætter Københavns Professionshøjskole fokus på ordblindevenlig engelskundervisning i de gymnasiale uddannelser. Målgruppen er først og fremmest engelsklærere og læsevejledere, men andre interesserede er naturligvis også velkomne. På den første kursusdag foretages gennem oplæg og øvelser en række nedslag i ‘kataloget’ af ordblindevenlige greb. Særligt vil der være fokus på skrivestrategier og feedback, didaktisk anvendelse af læse- og skriveteknologi og styrkelse af elevernes færdigheder på ordniveau (herunder fokus på morfologi, udtale og stavning). Herefter besluttes i fællesskab hvad der skal have fokus på den anden kursusdag. Hvad er kursusdeltagerne optaget af? Hvad kalder på mere fordybelse? Undervejs vil der også være mulighed for at deltagerne deler eksempler på eller ideer til ordblindevenlige greb fra egen undervisning og udveksler erfaringer. Kurset er for dig, der er engelsklærer eller læsevejleder på hf/htx/stx/hhx/htx/eux. Ledere eller andre engelskfaglige ressourcepersoner i de gymnasiale uddannelser er også meget velkomne.