På dette website arbejder projektet Grib begreber med at gøre ord levende, så de bliver lettere at se for sig.
Få inspiration til, hvordan du kan styrke elevers forståelse af fagtekster.
Ny rapport kortlægger læseindsatser i små grupper, og konklusionen er tydelig: Man overser sprogforståelses-vanskeligheder.
I denne klumme præsenteres det, hvordan skoler kan arbejde med at støtte elever med læsevanskeligheder på mellemtrinnet.
I denne podcast besøger vi to folkeskoler med forskellige bud på, hvordan man kan tilrettelægge indsatser for elever med læsevanskeligheder.
Projektet kortlægger indsatser for elever med læsevanskeligheder på mellemtrinnet. På sitet finder du bl.a. fire rapporter med læseguides.
Denne Viden Om-udgivelse samler elementer i undervisningen, som ifølge forskningen gavner tosprogede elever mest.
Her findes viden om overordnede metoder til undervisning i læsetilegnelse og sproglig udvikling for flersprogede elever.
Inspirationsmaterialet er udviklet som led i forsøgs- og udviklingsprogrammet med sprogprøver i børnehaveklassen.
Hvordan kan der arbejdes systematisk med sprog i børnehaveklassen med sprogdata fra Sprogvurdering 3-6?
Hvordan kan eksplicit undervisning i mentale modeller hjælpe elever i 3. klasse, som har læseforståelsesvanskeligheder?
I artiklen beskrives et morfologisk træningsprogram, Ordnøglen, der er afprøvet med sprogligt usikre elever i 5. klasse.
Rapporten giver konkrete bud på, hvordan man kan styrke elevernes læseforståelse og faglige læsekompetencer.
Læs om, hvordan man kan arbejde med at støtte elever med svage kompetencer i sprog og læseforståelse.
Her kan du læse om, hvordan du kan tilrettelægge målrettede indsatser i undervisningen.
Få inspiration til at arbejde med strategier i tekstforståelse og skriftlig fremstilling.
Det samlede materiale fra programmet "Løft af de fagligt svageste elever".
I projekt READ fik forældre til børn i 2. og 3. klasse inspiration til at hjælpe deres barn til at læse og forstå tekster.
Intervention for elever med begrænset dansk ordforråd.
Resultaterne viste korttids- og langtidseffekter af begge programmer.
Her har emu samlet viden om og inspiration til arbejdet med turboforløb for fagligt udfordrede elever i folkeskolen.
På denne side har emu samlet viden om og inspiration til et konstruktivt forældresamarbejde.
Afdækning
Afkodning og stavning
Læsning og skrivning
Læse- og skriveteknologi
Læringsmiljø
Forældresamarbejde
Overgange