Notatet peger på, at skoleledelsen må prioritere skolens arbejde med ordblinde elever.
Få viden om, hvordan ordblindhed kan påvirke elevernes skolegang, og find inspiration til at skabe gode læringsmiljøer.
På siden finder du film om unge elevers ordblindefortællinger, underviseres erfaring med projektet og gode råd til dig, der også er ordblind.
Projektets slutrapport giver et overblik over centrale fund og udgivne materialer i projekt Læsesucces.
Læs om samarbejdet mellem Skolecenter Jetsmark og UCN.
Læs her om ordblinde elevers muligheder for deltagelse i læringsfællesskabet med LST.
Her finder du bud på konkrete tiltag, du kan iværksætte, mens du evt. venter på en udredning.
I denne tabelrapport sætter EVA fokus på folkeskolernes praksis i arbejdet med ordblinde elever.
Artiklen beskriver en model for tværkollegialt samarbejde om skoleelevers faglige læseundervisning.
Læs om, hvordan elever med ordblindhed oplever forskellige muligheder for deltagelse.
Læsevejleder og tidligere læsekonsulent deler i en video og uddybende artikel tanker om ordblindevenlige miljøer.
Kommunale handleplaner har betydning for arbejdet med ordblinde elever.
Her kan du møde skoleleder Stine Terjesen, deltager i projekt GODS.
Læs her, hvordan Thisted Kommune arbejder med at løfte kvaliteten af undervisning for alle ordblinde elever via en koordineret indsats.
Hvordan kan man afholde temamøder om ordblindhed og læse- og skriveteknologi for hele skolens personale?
Se her, hvordan læsevejleder og lærer har samarbejdet i projekt GODS.
Læs artiklen om projekt GODS i Solrød og Fredensborg Kommune.
I projekt Læsesucces er der udviklet en samarbejdsmodel med fokus på roller i samarbejdet.
I denne webdok finder man inspiration til, hvordan man kan arbejde med en mentorfunktion med fokus på dobbeltudfordrede ordblinde børn i skolen.
Kan dobbeltudfordrede elever med ordblindhed have glæde af en mentor i skolen?
Få viden om, hvordan du kan mindske ordblinde elevers udfordringer i grundskolen.
I filmen fortæller Maria Børsmose om, hvad hendes arbejde som mentor for elever med ordblindhed består af.
Fra august 2018 er det blevet muligt at uddanne sig til ordblindelærer i grundskolen ved alle seks professionshøjskoler i Danmark.
Podcasten er for dig, der er nysgerrig på, hvordan man kan tilrettelægge ordblindevenlig undervisning, som gavner hele klassen.
Vi har samlet 7 tips om ordblindevenlig undervisning til dig, der arbejder som lærer eller børnehaveklasseleder.
Undersøgelse peger på, at tilbud til ordblinde elever er forskellige på tværs af kommuner.
Om mentorers arbejde med at styrke elevers selvbillede og en realistisk mestringsforventning.
Analyse af udsagn fra elever om det at have ordblindevanskeligheder og deres oplevelse med at have en mentor.
Artiklen beskriver først mentorrollens særlige egenskaber samt mentorernes perspektiver på det at være mentor for en ordblind elev.
Inspiration til hvordan din skole kan planlægge og systematisere indsatsen for elever med ordblindhed.
En litteraturafdækning af danske forsknings- og udviklingsprojekter fra 2012-2022, som undersøger ordblinde elevers deltagelsesmuligheder.
Besøg Silkeborg Kommune, hvor VSL støtter skolernes arbejde med sprog og skriftsprog, herunder flersprogsområdet og ordblindhed.
En beskrivelse af Esbjergs kommunes støttefunktion for elever med ordblindhed.
Projektet har særligt fokus på ordblinde elever i overgange til ungdomsuddannelse.
Nota og Kraka Economis står bag en rapport, der kortlægger data for ordblindeområdet med fokus på opvækst og uddannelse.
Ny undersøgelse om, hvordan en ordblindediagnose påvirker elevers færdigheder, trivsel og muligheder.
Hvilke indsatser skal vi tilbyde elever, der lander i den gule kategori i Ordblindetesten? Læs et bud her.
I denne podcast besøger vi to folkeskoler med forskellige bud på, hvordan man kan tilrettelægge indsatser for elever med læsevanskeligheder.
Det kræver tid at få øje på, at elever i skriftsprogsvanskeligheder har brug for meget forskellige indsatser og i alle fag.
Afdækning
Afkodning og stavning
Læsning og skrivning
Læse- og skriveteknologi
Forældresamarbejde
Overgange
Sprogforståelse