Læs om to nye effektundersøgelser af danske læseindsatser for elever med afkodnings- og stavevanskeligheder.
I artiklen kan du læse om opbygning og indhold af et nyt undervisningsforløb på 76 lektioner rettet mod elever i risiko for ordblindhed.
Podcastserien tilbyder konkret inspiration til indhold og organisering af indsatser for de elever, der i den nationale ordblindetest ville score i den gule kategori.
Inspirationsmaterialet formidler viden om ordblindhed.
Her findes guides, dialogkort, videoer og en podcast med temaet stavning og staveundervisning.
Digitalt lærerkursus med fokus på elever, der har svært ved at udvikle en flydende læsning.
På siden får du inspiration til indhold og organisering af læsemakkere mellem yngre og ældre læsere.
Her på emu.dk kan læsevejledere, ordblindelærere og lærere hente tre vidensbaserede kataloger finde inspiration til undervisning af elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder på mellemtrinnet.
Gennem delvis klassebaserede indsatser er det til en vis grad muligt at støtte målgruppen.
Artiklen giver indblik i engelsk ortografi, som kan støtte lærere i at tilrettelægge engelskundervisning.
Afdækning af virkningsfulde greb i staveundervisning med henblik på at forebygge og tilrettelægge undervisning.
Denne artikel formidler erfaringer med otte konkrete stavestrategier med LST.
Hvad kan undersøgelser fortælle os om effekten af at undervise i stavning?
Læs her, hvordan man kan tilrettelægge en indsats, så eleverne oplever succes ved brugen af LST.
Læs om to ordblinde elever fra 8. og 9. klasse, og hvordan de bruger LST og LST-strategier i retskrivningsprøver.
I denne artikel præsenteres principper for et undervisningsmateriale om morfologi, der kan støtte ordblinde.
Lodtrækningsforsøg viser effekt på stavning og læsning efter 16 ugers målrettet indsats.
Hvordan kan diktatord og konstruktiv feedback indtænkes i arbejdet med diktater for elever med stavevanskeligheder?
Her læser udsatte børn i 3. og 5. kl. med en makker efter særlige læsetræningsmetoder.
Hvilke metoder, materialer og undervisningsforløb kan der anbefales for elever i 3. og 4. klasse?
Læs om kortlægningen af virksomme indsatser for elever på mellemtrinnet.
Afdækning
Læsning og skrivning
Læse- og skriveteknologi
Læringsmiljø
Forældresamarbejde
Overgange
Sprogforståelse