I artiklen kan du læse om, hvordan man bruge skitsenotater i et forløb for ordblinde elever.
Læs om spørgsmålet om lyttelæsning eller konventionel læsning for elever i skriftsprogsvanskeligheder.
På dette website arbejder projektet Grib begreber med at gøre ord levende, så de bliver lettere at se for sig.
Her kan du læse om afprøvede lyttestrategier og andre erfaringer om aktiv lytning fra Projekt Ordblinde børn i Favrskov Kommune.
Artiklen formidler erfaringer fra Projekt Ordblinde børn med fokus på at udvikle lyttekompetencer.
Denne artikel har baggrund i samtaler om læsevaner og læselyst med 23 elever i ordblindevanskeligheder.
Resultater fra et udviklingsprojekt med fokus på læseforståelse og teknologibaserede læsestrategier på mellemtrinnet.
Hos Nota har mennesker med ordblindhed adgang til digitale og indlæste bøger.
Lyttelæsning er en vigtig vej for ordblinde elever til at mestre læsning i alle fag og til at blive motiveret.
Brug redskabet til at blive klogere på, hvad der er vigtigt for, at dine elever har lyst til at læse i skolen og derhjemme.
Hvordan kan lærere stilladsere læseprocessen for elever med ordblindhed med lyttelæsning og lytte-se-læsning?
I Lydakademiet lærer eleverne nye måder at lytte til lydbøger og podcast.
Her finder du viden om, hvordan dansklærere på mellemtrinnet og i udskolingen kan styrke ordblinde elevers kompetencer.
Her findes video, cases, artikler og podcasts om at styrke ordblinde elevers kompetencer i skriftlig fremstilling.
Denne metode støtter skriveudvikling for elever med ordblindhed.
Modellen kan hjælpe til at forstå centrale processer i skrivning.
Her kan du finde inspiration til indsatsområder i undervisningen i skriftlig fremstilling.
Læs her, hvordan en ordblind elev kan arbejde og bruge LST i de forskellige faser af skriftlig fremstilling.
Denne artikel stiller skarpt på brugen af tale-til-tekst som strategi i undervisningen af ordblinde elever.
Læs, hvordan Holbæk Kommune har lavet klassescreeninger fulgt op af intensive elevforløb og kurser for lærere og familier.
Ny rapport kortlægger læseindsatser i små grupper, og konklusionen er tydelig: Man overser sprogforståelsesvanskeligheder.
Afdækning
Afkodning og stavning
Læse- og skriveteknologi
Læringsmiljø
Forældresamarbejde
Overgange