Artiklen giver viden om DLD, udtaleforstyrrelser og organisering af indsatser til børn med DLD og udtaleforstyrrelser.
Her finder du bud på konkrete tiltag, du kan iværksætte, mens du evt. venter på en udredning.
Både børn med dysleksi og børn med DLD er i risiko for at udvikle problemer med læseforståelsen.
Læs om, hvordan testning af elevers læsekompetence blev et område, som med tiden fik et øget fokus.
Artiklen præsenterer tre gode råd i forbindelse med identifikation af ordblindhed.
Denne artikel fokuserer på skolens læsetests.
Denne artikel giver en introduktion til formål med testning og kvalitetskrav til test og testning.
I Holbæk kommune har man gjort sig gode erfaringer med at opspore gruppen af flersprogede, ordblinde elever. Læs om projektet her.
Her er link til tests, teknisk vejledning, faglig vejledning, regler for specialundervisning og viden om SPS.
Artiklen omhandler baggrunden for at indstille en elev til test og skolens opfølgning på testresultaterne.
Det er vigtigt at være opmærksom på ordblindhed blandt tosprogede elever.
Hør podcasten, hvor der stilles skarpt på centrale temaer inden for det logopædiske arbejde med sprogforstyrrelsen DLD.
Se her, hvordan Ida (6 år) og Gabriel (18 år) lever med sprogforstyrrelsen DLD.
Kun få lærere kender til udviklingsmæssige sprogforstyrrelser (DLD), men i gennemsnit sidder der mindst én elev i hver skoleklasse.
Læs her, hvad udviklingsmæssig sprogforstyrrelse er, og hvad vi kan gøre for at afhjælpe vanskelighederne hos børn og unge.
Psykolog Laila Boye skriver i denne artikel fra 2022 om fokus på DLD og relationen til ordblindhed.
Interview med seniorforsker Jesper Bremholm om den seneste PISA Etnisk-rapport.
Afkodning og stavning
Læsning og skrivning
Læse- og skriveteknologi
Læringsmiljø
Forældresamarbejde
Overgange
Sprogforståelse