Serien bygger på viden og erfaringer fra et interventionsstudie med en 12-ugrs indsats med fokus på hhv. betydningsprincippet og flydende læsning i 16 3. og 4. klasser.
I prologen samtaler læseforskerne Dorthe K. Petersen og Stine F. Engmose om det, vi på baggrund af forskning ved, om kendetegn ved elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder.
I podcastseriens første afsnit diskuterer læseeksperterne Dorthe K. Petersen og Stine F. Engmose udviklingen og afprøvningen af en indsats med fokus på at udvikle elevernes læsning, så den bliver mere flydende. Afsnittet berører blandt andet valg omkring transfer, aktiviteter, tekster og feedback under højtlæsning.
Seriens andet afsnit sætter fokus på udviklingen og afprøvningen af en indsats, hvor elever skal anvende viden om skriftens lyd- og betydningsprincip sammen med strategier til afkodning og stavning. Eksperterne Dorthe K. Petersen og Stine F. Engmose diskuterer valg og fravalg ift. sammenhæng mellem elevernes arbejde med lyd- og betydningsprincippet, morfemtyper, progression, aktiviteter og strategier.
Podcastserien er tilrettelagt og klippet af Anne-Laura Hedegaard, musik af Stefano Marini/Pond5, billede Inge Rand.