Her finder du bud på konkrete tiltag, du kan iværksætte, mens du evt. venter på en udredning.
Det kræver tid at få øje på, at elever i skriftsprogsvanskeligheder har brug for meget forskellige indsatser og i alle fag.
I denne podcast besøger vi to folkeskoler med forskellige bud på, hvordan man kan tilrettelægge indsatser for elever med læsevanskeligheder.
Hvilke indsatser skal vi tilbyde elever, der lander i den gule kategori i Ordblindetesten? Læs et bud her.
Ny undersøgelse om, hvordan en ordblindediagnose påvirker elevers færdigheder, trivsel og muligheder.
Nota og Kraka Economis står bag en rapport, der kortlægger data for ordblindeområdet med fokus på opvækst og uddannelse.
Projektet har særligt fokus på ordblinde elever i overgange til ungdomsuddannelse.
Projektets slutrapport giver et overblik over centrale fund og udgivne materialer i projekt Læsesucces.
I denne tabelrapport sætter EVA fokus på folkeskolernes praksis i arbejdet med ordblinde elever.
En beskrivelse af Esbjergs kommunes støttefunktion for elever med ordblindhed.
Besøg Silkeborg Kommune, hvor VSL støtter skolernes arbejde med sprog og skriftsprog, herunder flersprogsområdet og ordblindhed.
En litteraturafdækning af danske forsknings- og udviklingsprojekter fra 2012-2022, som undersøger ordblinde elevers deltagelsesmuligheder.
Inspiration til hvordan din skole kan planlægge og systematisere indsatsen for elever med ordblindhed.
Artiklen beskriver først mentorrollens særlige egenskaber samt mentorernes perspektiver på det at være mentor for en ordblind elev.
Analyse af udsagn fra elever om det at have ordblindevanskeligheder og deres oplevelse med at have en mentor.
Om mentorers arbejde med at styrke elevers selvbillede og en realistisk mestringsforventning.
Undersøgelse peger på, at tilbud til ordblinde elever er forskellige på tværs af kommuner.
Vi har samlet 7 tips om ordblindevenlig undervisning til dig, der arbejder som lærer eller børnehaveklasseleder.
Podcasten er for dig, der er nysgerrig på, hvordan man kan tilrettelægge ordblindevenlig undervisning, som gavner hele klassen.
Fra august 2018 er det blevet muligt at uddanne sig til ordblindelærer i grundskolen ved alle seks professionshøjskoler i Danmark.
I filmen fortæller Maria Børsmose om, hvad hendes arbejde som mentor for elever med ordblindhed består af.
Få viden om, hvordan du kan mindske ordblinde elevers udfordringer i grundskolen.
Kan dobbeltudfordrede elever med ordblindhed have glæde af en mentor i skolen?
I denne webdok finder man inspiration til, hvordan man kan arbejde med en mentorfunktion med fokus på dobbeltudfordrede ordblinde børn i skolen.
I projekt Læsesucces er der udviklet en samarbejdsmodel med fokus på roller i samarbejdet.
Læs om samarbejdet mellem Skolecenter Jetsmark og UCN.
Læs artiklen om projekt GODS i Solrød og Fredensborg Kommune.
Se her, hvordan læsevejleder og lærer har samarbejdet i projekt GODS.
Hvordan kan man afholde temamøder om ordblindhed og læse- og skriveteknologi for hele skolens personale?
Læs her, hvordan Thisted Kommune arbejder med at løfte kvaliteten af undervisning for alle ordblinde elever via en koordineret indsats.
Her kan du møde skoleleder Stine Terjesen, deltager i projekt GODS.
Skoleledelsen må prioritere skolens arbejde med ordblinde elever.
Kommunale handleplaner har betydning for arbejdet med ordblinde elever.
Læsevejleder og tidligere læsekonsulent deler i en video og uddybende artikel tanker om ordblindevenlige miljøer.
Læs om, hvordan elever med ordblindhed oplever forskellige muligheder for deltagelse.
Læs her om ordblinde elevers muligheder for deltagelse i læringsfællesskabet med LST.
Artiklen beskriver en model for tværkollegialt samarbejde om skoleelevers faglige læseundervisning.
Afdækning
Afkodning og stavning
Læsning og skrivning
Læse- og skriveteknologi
Forældresamarbejde
Overgange
Sprogforståelse