Podcastserien tilbyder konkret inspiration til indhold og organisering af indsatser for de elever, der i den nationale ordblindetest ville score i den gule kategori.
Gennem delvis klassebaserede indsatser er det til en vis grad muligt at støtte målgruppen.
Læs om to nye effektundersøgelser af danske læseindsatser for elever med afkodnings- og stavevanskeligheder.
Her på emu.dk kan læsevejledere, ordblindelærere og lærere hente tre vidensbaserede kataloger finde inspiration til undervisning af elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder på mellemtrinnet.
Læs om kortlægningen af virksomme indsatser for elever på mellemtrinnet.
Hvilke metoder, materialer og undervisningsforløb kan der anbefales for elever i 3. og 4. klasse?
Her læser udsatte børn i 3. og 5. kl. med en makker efter særlige læsetræningsmetoder.
På siden får du inspiration til indhold og organisering af læsemakkere mellem yngre og ældre læsere.
Hvordan kan diktatord og konstruktiv feedback indtænkes i arbejdet med diktater for elever med stavevanskeligheder?
Lodtrækningsforsøg viser effekt på stavning og læsning efter 16 ugers målrettet indsats.
I denne artikel præsenteres principper for et undervisningsmateriale om morfologi, der kan støtte ordblinde.
Digitalt lærerkursus med fokus på elever, der har svært ved at udvikle en flydende læsning.
Her findes guides, dialogkort, videoer og en podcast med temaet stavning og staveundervisning.
Læs om to ordblinde elever fra 8. og 9. klasse, og hvordan de bruger LST og LST-strategier i retskrivningsprøver.
Afdækning af virkningsfulde greb i staveundervisning med henblik på at forebygge og tilrettelægge undervisning.
Læs her, hvordan man kan tilrettelægge en indsats, så eleverne oplever succes ved brugen af LST.
Hvad kan undersøgelser fortælle os om effekten af at undervise i stavning?
Artiklen giver indblik i engelsk ortografi, som kan støtte lærere i at tilrettelægge engelskundervisning.
Inspirationsmaterialet formidler viden om ordblindhed.
Denne artikel formidler erfaringer med otte konkrete stavestrategier med LST.
Afdækning
Læsning og skrivning
Læse- og skriveteknologi
Læringsmiljø
Forældresamarbejde
Overgange
Sprogforståelse