Kan det være DLD, selvom de logopædiske tests ikke viser et entydigt billede?

Formål  

Nogle gange viser den logopædiske vurdering et klart billede af en sprogforstyrrelse. Andre gange kan det være sværere at vurdere ud fra testene, hvorvidt der er tale om DLD, selvom netværket beskriver sproglige vanskeligheder. Formålet med dette skema er at hjælpe logopæden i sin vurdering af, om barnets vanskeligheder kan skyldes (formodet) DLD, selvom resultaterne i de standardiserede logopædiske tests ikke klart indikerer, at barnet har en sprogforstyrrelse (f.eks. hvis barnets score ligger nederst i normalområdet). 

Sådan bruges skemaet 

Skemaet er ikke beregnet til at kunne give et færdigt svar. I stedet gennemgås en række udredningsovervejelser, som man som logopæd kan gennemgå 

  • for at blive klogere på testresultaternes validitet 

  • for at vurdere, om der er noget, der skal undersøges yderligere 

  • og som hjælp til at inddrage andre faktorer i den faglige vurdering. 

Nederst beskrives en række faktorer, der peger – eller ikke peger – i retning af DLD. Bemærk, at denne liste ikke er udtømmende.  

Det kan være en udfordring at foretage vurderingen alene. Det kan derfor være en ide at kigge på den eksisterende viden sammen med en kollega for sammen at kunne blive klogere på barnets vanskeligheder. 

Flere informationer  

Disclaimer

Den oprindelige forfatter har ikke gennemgået det oversatte arbejde og er ikke ansvarlig for en forkert eller upræcis oversættelse. Oversætterne har gjort deres bedste for at give en korrekt oversættelse. Nogle materialer er blevet sammenlagt med tilladelse fra den oprindelige forfatter for at passe til den praksiskontekst, som oversættelsen er rettet mod. 

DEL