Forældrehenvendte materialer fra projekt READ - Sammen om læsning. Herunder videoer på en række indvandrersprog.
Viden om sprogindlæringsmiljø og eksempler til din praksis.
Inspirationsmaterialet er udviklet som led i forsøgs- og udviklingsprogrammet med sprogprøver i børnehaveklassen.
Hvad gavner ifølge forskningen tosprogede elever mest, både hvad angår tilegnelse af det danske sprog og læsning?
Denne webdok tilbyder et værktøj til indsatser for elever, der kæmper med sprogforståelse i indskolingen.
Lyt til podcastserien, og få viden om børns sproglige udvikling og ideer til, hvordan vi skaber gode, sproglige rollemodeller.
I artiklen kan du læse om, hvordan voksne omkring børn med DLD kan hjælpe børnene videre, og hvorfor det er vigtigt at tale om DLD.
I projekt READ fik forældre til børn i 2. og 3. klasse inspiration til at hjælpe deres barn til at læse og forstå tekster.
Der er potentiale for sprogudvikling alle vegne i løbet af en skoledag, og her er børnehaveklassen ingen undtagelse.
Notatet formidler viden om svage sprogkompetencer og effektive indsatser.
Hvordan kan der arbejdes med at støtte elever med svage kompetencer i sprog og læseforståelse?
Hvordan der kan arbejdes systematisk med sprog i børnehaveklassen med sprogdata fra Sprogvurdering 3-6?
Få adgang til viden om metoder til undervisning i læsetilegnelse og dansksproglig udvikling for flersprogede elever.
Projektsitet indeholder bl.a. en forskningskortlægning af effektundersøgelser.
I denne podcast møder du forsker Rikke Vang Christensen, som fortæller om, hvad DLD er.
Afdækning
Læringsmiljø
Forældresamarbejde
Afkodning og stavning