Sprogforståelse

Sprogforståelse

Her på siden finder du viden om vanskeligheder med sprogforståelse i forbindelse med læsning. Find centerets udgivelser nedenfor, eller begynd med at læse en introduktion til temaet her.

Udvikling af gode sprogforståelsesfærdigheder i de tidlige barneår er helt afgørende for børns personlige og sociale udvikling. Og børn, der begynder i skole med gode sproglige færdigheder, er godt rustede til at kunne deltage i og få udbytte af undervisning, ligesom de har gode forudsætninger for at kunne lære at læse og skrive. Pædagogers sprogindsats i dagtilbud kan derfor gøre en stor forskel for børn med sprogforståelsesvanskeligheder med langvarige effekter på børnenes skriftsproglige udvikling og trivsel. 

Elever med sprogforståelsesvanskeligheder er en omfattende og i nogen grad overset udfordring i skolen. Man må forvente, at der i gennemsnit sidder en til to elever med sprogforstyrrelsen DLD i en skoleklasse. Derudover vil der være en gruppe elever, hvis sprogforståelsesvanskeligheder udspringer af det sproglige miljø i hjemmet. Elever fra familier med lav socioøkonomisk status, kort uddannelse og lav indkomst har større risiko for at udvikle sprogforståelsesvanskeligheder. Og som gruppe betragtet har elever, der ikke har dansk som hjemmesprog, også en dårligere sprogforståelse på dansk end deres etsprogede jævnaldrende. Der er altså en relativt stor gruppe elever, som har brug for, at der bliver arbejdet fokuseret med deres sprogforståelse, og det er vigtigt at sætte ind tidligt. Sprogforståelsesvanskeligheder udgør nemlig en barriere for at deltage fuldt ud i både sociale og faglige aktiviteter i skolen og indebærer også risici for langvarige vanskeligheder og negative følger i form af blandt andet sprogforståelsesvanskeligheder i læsning og skrivning, lavt uddannelsesniveau og reduceret livskvalitet. 

Hos unge og voksne vil sprogforståelsesvanskeligheder typisk komme til udtryk, når kravene til forståelse og formuleringsevne stiger, fx i forbindelse med læsning og skrivning i uddannelse eller på job. Unge og voksne med sprogforståelsesvanskeligheder kan dog også være udfordret i forbindelse med mundtlig kommunikation og læsning eller skrivning i hverdagssituationer.  

Læs mere

DEL