Temaside

Læsesucces for ordblinde børn

Her på siden finder du viden, inspiration og konkrete materialer fra projektet Læsesucces, der styrker ordblinde elevers læsning gennem mentorindsatser. Projektet har været særligt målrettet børn fra hjem, der kan have svært ved at støtte op om skolearbejdet.

Helle Bundgaard Svendsen

Af Helle Bundgaard Svendsen

I projektet Læsesucces har forskere og undervisere fra hele landet samarbejdet om at udvikle og afprøve en mentorordning for elever med ordblindhed. Indsatserne styrkede elevernes teknologibaserede læsestrategier og troen på at kunne lykkes gennem afdækning, undervisning i strategier og et stærkt samarbejde mellem mentor, barn, lærere og forældre. På denne temaside kan du hente projektets afdæknings- og undervisningsmaterialer, som ligger til fri download. Du kan også læse om projektets metode og resultater.

Undervisning i teknologibaserede læsestrategier

Afdækning af teknologibaserede læsestrategier

Projektets resultater

Projektets Slutrapport opsummerer og præsenterer projektets resultater og udviklede materialer.

Projektets resultater er blandt andet formidlet i en særudgave af tidsskriftet Viden om Literacy med temaet 'Ordblindhed i skolen'. Følg links til artiklerne i Viden om Literacy nr. 33 nedenfor.

DEL