I projektet udvikles og afprøves en evidensbaseret skrivemetode i dansk kontekst. Metoden hedder Self-Regulated Strategy Development (SRSD) og har, som navnet antyder, fokus på at styrke elevernes skrivestrategier, mere præcist er fokus på makroniveauet under skrivning (skrivestrategier og tekstudvikling) for derigennem at styrke eleven som skriver. Metoden, som er fundet effektiv i internationale undersøgelser, men aldrig afprøvet i dansk skolekontekst.
Undersøgelsen gennemføres i den almindelige danskundervisning, og metoden er god for alle elever, men har vist sig særligt velegnet til elever med ordblindhed.
Med henblik på at belyse elever med ordblindheds udbytte af metoden undersøger projektet: Bliver elevgruppens tekster bedre? Hvordan oplever eleverne at anvende metoden? Med henblik på at belyse lærernes vurdering af metodens anvendelighed undersøger projektet: Hvordan vurderer de deltagende dansklærere anvendeligheden som skrivedidaktisk metode i dansk kontekst? Projektet anvender således kvantitativ metode til at undersøge, om tekstkvaliteten styrkes, samt kvalitative metoder til at undersøge elevernes oplevelse af metoden (interviews) og lærernes vurdering af anvendeligheden (interviews).
I projektet pilotafprøves metoden først i to klasser på én skole. Dernæst afprøves det i to klasser på hver af de seks projektskoler, og der er desuden seks kontrolskoler.
På kontrolskolerne foregår undervisningen, som den plejer. På forsøgsskolerne udfoldes SRSD-metoden som et skriveforløb i danskundervisningen på 6. årgang af klassens dansklærere i tæt samarbejde med skolens læsevejleder. Skriveforløbet bygger på allerede udviklede materialer, som anvendes og tilpasses. Lærerne og læsevejlederen får, inden undervisningsforløbet bliver gennemført, et kursus i SRSD-metoden, ligesom de løbende får sparring, mens skriveundervisningen foregår.
Det er konsulenter fra professionshøjskolerne, som står for opkvalificeringen og samarbejdet med de deltagende dansklærere og læsevejledere. Der deltager en kontrolskole og en forsøgsskole knyttet til hver professionshøjskole. Pilotafprøvningen bliver gennemført af VIA UC.
Helle Bundgaard Svendsen
Docent og ph.d. ved VIA University College, Forskningscenter for Pædagogik og Dannelse, Programmet for Sprog og Literacy, faglig konsulent for Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
E-mail: hbs@via.dk
Tlf.: 8755 3278
Louise Rønberg
Lektor, Københavns Professionshøjskole
E-mail: lour@kp.dk
Tlf.: 4189 8684
Eva Theilgaard Brink
Lektor, Københavns Professionshøjskole.
E-mail: etbr@kp.dk
Pia Mortensen
Lektor, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
E-mail: pimo1@ucl.dk
Tlf.: 5115 5676
Ulla Olander Vangsted
Lektor, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
E-mail: uova@ucl.dk
Tlf.: 20373509
Mette Sofie Kirkedal Jensen
Lektor, UCN
E-mail: msj@ucn.dk
Tlf.: 7269 1817
Trine Liengaard
Adjunkt, UCN
E-mail: trl@ucn.dk
Tlf.: 7269 0509
Julie Fredsø-Rauer
Adjunkt, Professionshøjskolen Absalon
E-mail: jufr@pha.dk
Tlf.: 7248 1266
Stine Fuglsang Engmose
Ph.d., Professionshøjskolen Absalon
E-mail: stfe@pha.dk
Tlf.: 7248 1000
Helle Bonderup
Lektor, VIA UC
E-mail: hebs@via.dk
Tlf.: 2925 9956
Berith Ravnsgaard Christensen
Adjunkt, VIA UC
E-mail: BCHR@via.dk
Lene Illum Skov
Lektor, UC SYD
E-mail: LISK@ucsyd.dk
Tlf.: 7266 4259
Charlotte Christiansen
Lektor, UC SYD
E-mail: cchr@ucsyd.dk
Tlf.: 7266 3049
På denne temaside stilles projektets udviklede materialer frit til rådighed: Skriv med strategier. Her finder du kompetenceudviklende materialer, lektionsplan til strategibaseret undervisning i argumenterende tekster, modeltekster & skriveordrer samt stilladserende plakater, skriveskabelon, feedbackark og tænkekort direkte henvendt til eleverne.
Læs også denne faglige artikel om projektets baggrund: Louise Rønberg: Skriv med strategier!
I 2026 følger faglige artikler om projektets analyser og fund i tidsskriftet Viden om Literacy samt et online lærerkursus.
Projektet vil desuden blive formidlet på Nationalt Videncenter for Læsnings konferencer eller temadage, ligesom det vil blive præsenteret på danske og internationale forskningskonferencer.
emu (u.å). Skriftlig fremstilling målrettet ordblinde elever. Børne- og Undervisningsministeriet.
emu (u.å.). Når du skal skrive tekster (plakat). Børne- og Undervisningsministeriet.
Harris, K.R., & Graham, S. (2017). POW+TREE+TWA for Writing Persuasively from Source Text: Lesson Plans, Materials, and Tip. https://www.researchgate.net/publication/318116940_POWTREETWA_for_Writing_Persuasively_from_Source_Lesson_Plans_Materials_and_Tips_E-Chapter_to_accompany_Harris_Graham_in_press
Harris, K. R. & Mason, L. H. (2022): Self Regulated Strategy Development. Reading Soruce Materials to Learn and Write. I: Philippakos, Z.A. & Graham, S. (red). Writing and Reading Connections. Bridging Research and Practice. Routledge.
Projektet er støttet af Børne– og Undervisningsministeriets udlodningsmidler.