Se Katja Viliens profil på UC Viden
Cand.mag. i dansk og italiensk med speciale i sprogtilegnelse, Københavns Universitet, 2007
Petersen, E. N., Thise, H. & Vilien, K. S., (2024) Tekstarbejde i sciencefag på STX. I: MONA : Matemati- og Naturfagsdidaktik - tidsskrift for underviser, forskere og formidlere. 24, 2, s. 29-44 16 s.
Hansen, M. B, Søgaard, K., & Vilien, K. (2021). Minoritetselever, trivsel og skole-hjemsamarbejde. Unge Pædagoger, nr. 3.
Hansen, M. B., Søgaard, K., & Vilien, K. (2021). Educator well-being in a Danish primary school context: well-being for children and adults through collaboration with the home. I T. R. N. Murphy & P. Mannix-McNamara (red.), International Perspectives on Teacher Well-being and Diversity: Portals into Innovative Classroom Practice. Springer.
Larsen, M. E., Matthiesen, J., Wulff, L. og Vilien, K. (2020). Skriv opgaver på læreruddannelsen. Samfundslitteratur.
Thise, H. & Vilien, K. (2019). Broen til fagsproget. 32 idéer til at styrke sproget i alle fag. Samfundslitteratur.
Vilien, K. og Thise, H. (2018). Sprogbaseret historieundervisning – En bro til faglige mål, Literacy og læringsmål i historiefaget. I: Literacy og læringsmål på mellemtrinnet. København: Dafolo.
Vilien, K. (2017). Ind i teksten med flersprogede elever. I: Knudsen, S. K. og Wulff, L. (Red.), Kom ind i sproget, Flersprogede elever i fagundervisningen. København: Akademisk Forlag.
Faglig hovedredaktør af dansk oversættelse: Pauline Gibbons (2016): Styrk sproget, styrk læringen, Sproglig udvikling og stilladsering i flersprogede klasserum. København: Samfundslitteratur.