Katja Sørensen Vilien

Lektor ved Læreruddannelsen KP med ekspertise inden for andetsprogspædagogik og dansk som undervisningsfag. Redigerer Nationalt Videncenter for Læsnings tidsskrift Viden om Literacy og arbejder med kommunikation og formidling i centeret.

Se Katja Viliens profil på UC Viden

 

Uddannelse

Cand.mag. i dansk og italiensk med speciale i sprogtilegnelse, Københavns Universitet, 2007

Udgivelser

Petersen, E. N., Thise, H. & Vilien, K. S., (2024) Tekstarbejde i sciencefag på STX. I: MONA : Matemati- og Naturfagsdidaktik - tidsskrift for underviser, forskere og formidlere. 24, 2, s. 29-44 16 s.

Hansen, M. B, Søgaard, K., & Vilien, K. (2021). Minoritetselever, trivsel og skole-hjemsamarbejde. Unge Pædagoger, nr. 3

Hansen, M. B., Søgaard, K., & Vilien, K. (2021). Educator well-being in a Danish primary school context: well-being for children and adults through collaboration with the home. I T. R. N. Murphy & P. Mannix-McNamara (red.), International Perspectives on Teacher Well-being and Diversity: Portals into Innovative Classroom PracticeSpringer. 

Larsen, M. E., Matthiesen, J., Wulff, L. og Vilien, K. (2020). Skriv opgaver på læreruddannelsen. Samfundslitteratur.

Thise, H. & Vilien, K. (2019). Broen til fagsproget. 32 idéer til at styrke sproget i alle fag. Samfundslitteratur.

Vilien, K. og Thise, H. (2018). Sprogbaseret historieundervisning – En bro til faglige mål, Literacy og læringsmål i historiefaget. I: Literacy og læringsmål på mellemtrinnet. København: Dafolo.

Vilien, K. (2017). Ind i teksten med flersprogede elever. I: Knudsen, S. K. og Wulff, L. (Red.), Kom ind i sproget, Flersprogede elever i fagundervisningen. København: Akademisk Forlag.

Faglig hovedredaktør af dansk oversættelse: Pauline Gibbons (2016): Styrk sproget, styrk læringen, Sproglig udvikling og stilladsering i flersprogede klasserum. København: Samfundslitteratur.

DEL