Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder udgiver en lang række faglige formidlingsformater, herunder faglige artikler, tidsskriftartikler, projektrapporter, webdoks, kommenterede linksamlinger (temasider), film og podcasts. Centerets udgivelser er til dig, der ønsker at blive inspireret til at videreudvikle dit arbejde med skriftsprogsvanskeligheder.
I centerets udgivelser formidles viden om indlæringsvanskelighederne ordblindhed og sprogforstyrrelsen DLD samt viden om vanskeligheder med afkodning og stavning og vanskeligheder med sprogforståelse i læsning og skrivning – og altid med henblik på at kvalificere det pædagogiske og didaktiske arbejde i dagtilbud, skoler og uddannelser.
Centerets udgivelser behandler aktuelle og relevante temaer fra forskning, udviklingsarbejde og praksis. Formålet er at give indblik i forskellige typer viden, der kan danne grundlag for refleksion over udvikling af praksis. Centerets udgivelser henvender sig til både lærere og pædagoger, studerende, forskere, konsulenter og pædagogisk ledelse.
Centeret tilstræber at formidle klart, tydeligt og inspirerende, herunder prioriteres konkrete eksempler på betydning for pædagogisk praksis i forbindelse med formidling af enhver art. Videncenterets udgivelser udvikles af centerets forskere, faglige konsulenter og kommunikationsafdeling i tæt samarbejde med praktikere og fagpersoner på landets professionshøjskoler og universiteter. Alle udgivelser redigeres i samarbejde med relevante fagpersoner, og forskningsformidling målrettet praksis kvalitetssikres løbende af brugergrupper bestående af lærere, pædagoger, vejledere og faglige konsulenter. Gennem review af tekster og afprøvning af aktiviteter sikres relevans og kvalitet i valg af emner, fagligt niveau, udvælgelse af eksempler og teksters formater.
Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder er et nationalt center og tilstræber at samle og tematisere viden fra alle relevante fagmiljøer i Danmark. Udgivelser fra fagmiljøer uden for centeret udvælges af faglige eksperter fra centeret efter nedenstående kriterier.
Som led i udgivelsen af materialer fra fagmiljøer indhenter centeret løbende udgivelser i/fra relevante tidsskrifter, faglige platforme og forskningsenheder efter en fast procedure. Listen omfatter bl.a.:
Derudover er centerets medarbejdere altid opmærksomme på relevante udgivelser, når de fx orienterer sig i faglitteratur, deltager på konferencer og i netværksmøder, ligesom man kan sende forslag til udgivelser, som vil blive vurderet efter ovenstående kriterier.
På centerets hjemmeside kategoriseres udgivelser som:
I det følgende finder du centerets definitioner af de fire typer af formidling:
Udgivelser markeres også som ’værktøj’, hvis det indeholder handleanvisende materialer til enten pædagogisk/didaktisk praksis eller kompetenceudvikling