Undervisningen er ordblindevenlig, når den understøtter elever med ordblindhed, så de får deltagelsesmuligheder og kan være med i undervisningen på lige vilkår med deres klassekammerater, fx ved hjælp af læse-skriveteknologi (LST).
Men teknologierne i sig selv er ikke nok, og der skal en didaktisk indsats til for at elever med ordblindhed får mulighed for at få udbytte af almenundervisningen på niveau med andre elever.
På denne side kan du finde tre film, der viser, hvordan lærere i praksis kan arbejde med ordblindevenlig undervisning.
Denne film viser ordblindevenlig danskundervisning, hvor eleverne kan deltage på lige fod med andre. Stilladsering er et vigtigt greb, og læse- og skriveteknologier en forudsætning:
Eleverne med ordblindhed får altså lavet en opgave som deres klassekammerater, og får dermed en succesoplevelse ved at deltage i undervisningen.
Vi ved, at det at lære et nyt sprog kan være svært for mange elever med ordblindhed. Engelsk kan være særligt udfordrende, da der er mange komplekse bogstav-lyd-forbindelser og uforudsigelige stavemåder.
I videoen ser vi eksemplarisk undervisning, hvor ordblindhed indgår i planlægningen af undervisningen, og alt er OCR-behandlet og ligger digitalt:
Også ordblinde elever kan derfor deltage ligeværdigt, hvilket de har krav på.
Ordblindevenlig undervisning er også en god undervisning for andre. Se, hvordan elever med ordblindhed deltager i undervisningen på lige fod med de andre:
Filmene viser, hvordan undervisningen er forberedt og stilladseret, så eleverne har mulighed for at anvende deres læse- og skriveteknologi, som både de og lærerne kender til. Eleverne i filmene er trygge og motiverede, og de bliver lyttet til og opmuntret. Lærerne arbejder ud fra en erkendelse af, at det er hårdt arbejde at være ordblind, men meget lettere, når man er tænkt ind i undervisningen. Elever med ordblindhed har derfor krav på ekstra omtanke fra læreren.
I dette filmprojekt var der fokus på, hvad lærerne kunne gøre i deres undervisning i praksis. Men det er hele organisationen, der skal løfte opgaven med ordblindevenlig undervisning. Det er ikke den enkelte lærers ansvar alene. Skolens ledelse og kommunen er ansvarlige for den overordnede økonomi til og organisering af indsatsen omkring elever med ordblindhed. Det er blandt andet afgørende med en vedvarende indsats rettet mod, at både lærer og elever modtager undervisning i læse- og skriveteknologi.
Filmene viser lærerens arbejde med at skabe en undervisning, hvor eleverne kan bruge deres læse- og skriveteknologi med udbytte.
Elever med ordblindhed har samtidig brug for særlig tilrettelagt undervisning, der fremmer deres selvstændige afkodnings- og stavefærdighed. Denne undervisning berøres ikke i dette filmprojekt, men er et afgørende element i den samlede indsats omkring elever med ordblindhed.
Julie Fredsø-Rauer, Center for Skole og Læring, Professionshøjskolen Absalon.
Stine Fuglsang Engmose, Center for Skole og Læring, Professionshøjskolen Absalon.
Tilrettelægger Marianne Rasmussen.
Produceret af Filmkompagniet med støtte fra Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler.