På denne side har vi samlet viden og inspiration til arbejdet med genAI og læse- og skrivevanskeligheder. Du finder både artikler, film og skabeloner til din undervisning.
SOSU Randers, Viden Djurs og FGU Østjylland har udviklet en faglig læseguide med fokus på at styrke elevernes læsning.
Det er vigtigt at være opmærksom på ordblindhed blandt tosprogede elever.
Mød Jakob og Rasmus, der begge er ordblinde, i fire videoer.
Hvordan ses DLD hos voksne, og hvem kan yde støtte til afdækning og intervention?
Artiklen giver læreren konkrete idéer og gode råd til brug af kunstig intelligens (AI) sammen med elever, der har svært ved at læse og skrive.
EVA har samlet rapporter, artikler, videoer og anden inspiration i forhold til SPS.
De næste tre år arbejder projektet for at forbedre hverdagen for handelsskoleelever med ordblindhed.
Denne artikel formidler erfaringer med otte konkrete stavestrategier med LST.
Læs om uddannelsesmønstre for unge med ordblindhed i to undersøgelser.
Teknisk og faglig vejledning til anvendelse af Ordblindetesten fra Børne og Undervisningsministeriet.
Artiklen giver indblik i engelsk ortografi, som kan støtte lærere i at tilrettelægge engelskundervisning.
Hos Nota har mennesker med ordblindhed adgang til digitale og indlæste bøger.
Hvordan kan lærere stilladsere læseprocessen for elever med ordblindhed med lyttelæsning og lytte-se-læsning?
Artiklen beskriver først mentorrollens særlige egenskaber samt mentorernes perspektiver på det at være mentor for en ordblind elev.
Om mentorers arbejde med at styrke elevers selvbillede og en realistisk mestringsforventning.
Artiklen beskriver, hvordan et selvevalueringsværktøj kan bruges i arbejdet med at give elever med ordblindhed en styrket selvforståelse.
Se en video med audiologopæd Carina Valentin Degn, som fortæller om emotionelle følger af ordblindhed.
Filmen er en guide til faglærere på mellemtrinnet.
Ny undersøgelse om, hvordan en ordblindediagnose påvirker elevers færdigheder, trivsel og muligheder.
Nota og Kraka Economis står bag en rapport, der kortlægger data for ordblindeområdet med fokus på opvækst og uddannelse.
Læs KP’s undersøgelse af, hvordan de bedst kan understøtte de studerendes studiekompetencer.
Videnspakke med værktøjer og inspiration fra EMU.
Denne artikel stiller skarpt på brugen af tale-til-tekst som strategi i undervisningen af ordblinde elever.
Podcasten er for dig, der er nysgerrig på, hvordan man kan tilrettelægge ordblindevenlig undervisning, som gavner hele klassen.
Inkluderende læringsmiljøer for elever med ADHD, autisme, ordblindhed, samthøre- og synsnedsættelse.
På denne side har vi samlet videncenterets egne udgivelser om sprogforstyrrelsen DLD. Find viden og værktøjer her.
Psykolog Laila Boye skriver i denne artikel fra 2022 om fokus på DLD og relationen til ordblindhed.
Det er Aarhus Universitet, Vive og Alexandrainstituttet, der står bag projektet.
Hent direkte link til siden med information om læse- og skriveteknologi fra siden ordblindhed.dk.
Tre film fra Filmkompagniet, der viser, hvordan OBU kan tilrettelægges på en motiverende måde.
Her finder du adgang til mere end 100 opgaver i forskellige formater, sprog og kategorier.