I to podcastafsnit præsenterer to fagpersoner fra VIA University College resultaterne fra et casestudie, som de har gennemført i foråret 2024.
Ugentlige sproglege i daginstitutionen kan være med til at løfte flersprogede børns førskriftlige kompetencer.
Få viden, materialer og redskaber til at arbejde målrettet med at udvikle læringsmiljøer i dagtilbuddet.
Rapporten formidler de samlede erfaringer og resultater fra projektet.
En sprogindsats i børnehaven har vist sig at have langvarige positive effekter på bl.a. børns færdigheder i læsning og matematik.
I projektet afprøvede man en sprogkuffert med bøger og læringsspil sammen med forældre med dansk som andetsprog.
I informationsvideoen fortæller lektor Rikke Vang Christensen (KU) om mulige indsatser til børn med sprogforstyrrelser.
Materialet giver viden om og inspiration til, hvordan det pædagogiske personale kan løfte den sproglige udvikling for særligt de flersprogede børn.
Materialet giver inspiration til arbejdet med sprogstimulering og evaluering af flersprogede børn.
På hjemmesiden præsenterer emu en række videns- og inspirationsmaterialer fra Sprogpakken.
Alle børn udvikler deres sprog, men nogle børn støder på vanskeligheder meget tidligt i livet. Læs om indsatser her.
TipsByText er en sms-baseret indsats til forældre med børn i børnehavealderen.
LæseLeg er et pædagogisk redskab, der understøtter pædagogisk personale i at arbejde med dialogisk læsning.
Hvordan kan børns læring, udvikling, trivsel og dannelse understøttes gennem pædagogisk arbejde med kommunikation og sprog?
Rapporten formidler resultater fra en metaanalyse til at styrke det pædagogiske miljø for 0-5-årige børn.
I projektet udviklede man et samlet koncept for, hvordan biblioteker over en 2-årig periode kan påvirke børnehavebørns sprogfærdigheder.
Projektet her laver en forebyggende indsats i førskolealderen ift. til senere læse- og stavevanskeligheder.
Et 2-årigt projekt i Fredericia Kommune har gjort børnene mere fonologisk opmærksomme.
Rapporten formidler resultaterne fra sprogindsatserne SPELL og Fart på sproget.
Læs artiklen om en målrettet og systematisk tidlig indsats for børn i risiko for at udvikle sprog- og læsevanskeligheder.
Denne artikel sætter fokus på sproglige vanskeligheder hos børn under tre år.
Artiklen sætter fokus på imitation som en vigtig læringsmulighed i det sociale samspil mellem børn og voksne i dagtilbud.
Læs om indsatser, som styrker fonologisk opmærksomhed hos kommende skolebørn i risiko for ordblindhed.
I artiklen kan du læse om, hvordan voksne omkring børn med DLD kan hjælpe børnene videre, og hvorfor det er vigtigt at tale om DLD.
Forældresamarbejde
Afdækning
Overgange