En sprogindsats i børnehaven har vist sig at have langvarige positive effekter på bl.a. børns færdigheder i læsning og matematik.
I artiklen kan du læse om, hvordan voksne omkring børn med DLD kan hjælpe børnene videre, og hvorfor det er vigtigt at tale om DLD.
Læs om indsatser, som styrker fonologisk opmærksomhed hos kommende skolebørn i risiko for ordblindhed.
Artiklen sætter fokus på imitation som en vigtig læringsmulighed i det sociale samspil mellem børn og voksne i dagtilbud.
Denne artikel sætter fokus på sproglige vanskeligheder hos børn under tre år.
Læs artiklen om en målrettet og systematisk tidlig indsats for børn i risiko for at udvikle sprog- og læsevanskeligheder.
På hjemmesiden præsenterer emu en række videns- og inspirationsmaterialer fra Sprogpakken.
Materialet giver inspiration til arbejdet med sprogstimulering og evaluering af flersprogede børn.
Materialet giver viden om og inspiration til, hvordan det pædagogiske personale kan løfte den sproglige udvikling for særligt de flersprogede børn.
I informationsvideoen fortæller lektor Rikke Vang Christensen (KU) om mulige indsatser til børn med sprogforstyrrelser.
Rapporten formidler resultaterne fra sprogindsatserne SPELL og Fart på sproget.
I projektet afprøvede man en sprogkuffert med bøger og læringsspil sammen med forældre med dansk som andetsprog.
Et 2-årigt projekt i Fredericia Kommune har gjort børnene mere fonologisk opmærksomme.
Projektet her laver en forebyggende indsats i førskolealderen ift. til senere læse- og stavevanskeligheder.
I projektet udviklede man et samlet koncept for, hvordan biblioteker over en 2-årig periode kan påvirke børnehavebørns sprogfærdigheder.
Rapporten formidler resultater fra en metaanalyse til at styrke det pædagogiske miljø for 0-5-årige børn.
Hvordan kan børns læring, udvikling, trivsel og dannelse understøttes gennem pædagogisk arbejde med kommunikation og sprog?
LæseLeg er et pædagogisk redskab, der understøtter pædagogisk personale i at arbejde med dialogisk læsning.
Få viden, materialer og redskaber til at arbejde målrettet med at udvikle læringsmiljøer i dagtilbuddet.
Rapporten formidler de samlede erfaringer og resultater fra projektet.
TipsByText er en sms-baseret indsats til forældre med børn i børnehavealderen.
Ugentlige sproglege i daginstitutionen kan være med til at løfte flersprogede børns førskriftlige kompetencer.
Alle børn udvikler deres sprog, men nogle børn støder på vanskeligheder meget tidligt i livet. Læs om indsatser her.
Forældresamarbejde
Afdækning
Overgange