I artiklen kan du læse om, hvordan voksne omkring børn med DLD kan hjælpe børnene videre, og hvorfor det er vigtigt at tale om DLD.
I denne podcast møder du forsker Rikke Vang Christensen, som fortæller om, hvad DLD er.
Lyt til podcastserien, og få viden om børns sproglige udvikling og ideer til, hvordan vi skaber gode, sproglige rollemodeller.
Denne webdok tilbyder et værktøj til indsatser for elever, der kæmper med sprogforståelse i indskolingen.
Projektsitet indeholder bl.a. en forskningskortlægning af effektundersøgelser.
Hvad gavner ifølge forskningen tosprogede elever mest, både hvad angår tilegnelse af det danske sprog og læsning?
Få adgang til viden om metoder til undervisning i læsetilegnelse og dansksproglig udvikling for flersprogede elever.
Inspirationsmaterialet er udviklet som led i forsøgs- og udviklingsprogrammet med sprogprøver i børnehaveklassen.
Hvordan der kan arbejdes systematisk med sprog i børnehaveklassen med sprogdata fra Sprogvurdering 3-6?
Hvordan kan der arbejdes med at støtte elever med svage kompetencer i sprog og læseforståelse?
Notatet formidler viden om svage sprogkompetencer og effektive indsatser.
Viden om sprogindlæringsmiljø og eksempler til din praksis.
Der er potentiale for sprogudvikling alle vegne i løbet af en skoledag, og her er børnehaveklassen ingen undtagelse.
I projekt READ fik forældre til børn i 2. og 3. klasse inspiration til at hjælpe deres barn til at læse og forstå tekster.
Forældrehenvendte materialer fra projekt READ - Sammen om læsning. Herunder videoer på en række indvandrersprog.
Afdækning
Læringsmiljø
Forældresamarbejde
Afkodning og stavning