I to podcastafsnit præsenterer to fagpersoner fra VIA University College resultaterne fra et casestudie, som de har gennemført i foråret 2024.
Artiklen giver viden om DLD, udtaleforstyrrelser og organisering af indsatser til børn med DLD og udtaleforstyrrelser.
Læs om erfaringer fra Roskilde Kommune.
Læs om, hvordan testning af elevers læsekompetence blev et område, som med tiden fik et øget fokus.
Artiklen præsenterer tre gode råd i forbindelse med identifikation af ordblindhed.
Denne artikel fokuserer på skolens læsetests.
Denne artikel giver en introduktion til formål med testning og kvalitetskrav til test og testning.
Overleveringsskemaer kan hjælpe skoler til overblik og systematik mht. at følge elevernes udvikling.
På hjemmesiden finder du to redskaber til at følge læseudviklingen via en iagttagelsesbaseret metode.
Ministeriets side om Risikotest for ordblindhed. Her finder du en film og vejledning til testen.
Denne artikel handler om at skelne mellem risiko for ordblindhed og konstateret ordblindhed.
Læs her om udviklingen af en læringsplatform til automatisk scoring af tidlig skriveudvikling.
Læs om resultater vedrørende tidlig identifikation af elever i risiko for udvikling af afkodningsvanskeligheder.
Hør podcasten, hvor der stilles skarpt på centrale temaer inden for det logopædiske arbejde med sprogforstyrrelsen DLD.
Se her, hvordan Ida (6 år) og Gabriel (18 år) lever med sprogforstyrrelsen DLD.
Undersøgelsen beskriver brugen af tegninger i samtalen med børn med sproglige vanskeligheder.
Mød Gabriel, Ida og hendes mor, der fortæller om følgerne af sprogforstyrrelsen DLD.
Få information om sprogvurdering og sprogvurderingsværktøjer i børnehaveklassen hos emu.dk.
Forfatterne sætter spot på det nationale sprogscreeningsprogram i Danmark gennem en kortlægning og kritisk analyse.
Læs her en forskers bud på, hvordan pædagoger i dagtilbud bliver dygtige til at finde børn med sprogvanskeligheder.
Læringsmiljø
Forældresamarbejde
Afkodning og stavning
Sprogforståelse