Nationalt videnscenter for Ordblindhed og Læsevanskeligheder.

Nationalt Videncenter for Ordblindhed
og andre Læsevanskeligheder
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
kontakt@nvol.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Ordblinde- og it-konference 2025



Ordblinde og it-konferencen har fokus på læse- og skriveteknologi til elever med ordblindhed på tværs af grundskole og ungdomsuddannelserne. Konferencen har til hensigt at formidle nyeste viden inden for forskning i området gennem to hovedoplæg. I de efterfølgende workshops vil forskellige fagpersoner inspirere til egen praksis. På konferencen er der desuden altid plads til debat. I år handler debatten om, hvilke muligheder og begrænsninger kunstig intelligens giver elever med ordblindhed.

Program

09.00-09.30    Ankomst, registrering og morgenmad

09.30-09.50    Velkomst og åbning af konferencen
v. Helle Bundgaard Svendsen, docent ved VIA University College, og Erik Arendal, specialkonsulent ved Rådgivnings- og støttecentret, AU

09.50-10.10    Pædagogisk og teknologisk status
v. Erik Arendal, specialkonsulent ved Rådgivnings- og støttecentret, AU, og Helle Bundgaard Svendsen, docent ved VIA University College

10.10-10.40    STYRK – LST som med- og modvindsfaktor for unge med ordblindhed
v. Sara Mose Lindholm Pedersen, adjunkt ved VIA University College, og Nina Berg Gøttsche, lektor ved VIA University College
“Når jeg indtaler, så kommer det bare ned på papiret, alt det, jeg tænker. Det er selvfølgelig også lidt svært for mig, men det er lige meget. Det er bedre end det andet”. I dette oplæg skal du høre, hvordan Anne og 40 andre elever med ordblindhed har oplevet deres skolegang med særligt fokus på elevernes anvendelse af læse- og skriveteknologi. Elevernes erfaringer er en del af datamaterialet i projekt STYRK, som i samarbejde med Ordblindeforeningen undersøger med- og modvindsfaktorer i elevernes skolegang

10.40-11.00    Kort pause

11.00-12.00    Kan stemmen være et likeverdig skriveredskap i skolen
v. Marianne Engen Matre, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder
Presentasjonen bygger på funn fra en studie gjennomført blant lærere og elever på en norsk ungdomsskole (8.-10. trinn) og beskriver deres erfaringer med å ta i bruk talestyrt skriving. Det undersøkes hvordan taleteknologi fungerer som et hjelpemiddel for elever med lese- og skrivevansker, men også læreres holdninger til å la elever med og uten vansker skrive med stemmen. Studien viser at talestyrt skriving har et potensiale som skriveredskap i skolen, men at teknologiens potensiale er tett koblet til pedagogiske refleksjoner om hva som er hensikten med å ta denne teknologien i bruk.

12.00-13.00    Frokost og forlagsudstilling

13.00-13.50    Workshops, runde 1
Fem parallelle workshops, hvor der ved tilmelding skal vælges en af følgende workshops:

LST til alle
v. Maria Frantzen Sanko, ordblindelærer, læsevejleder og forfatter til læremidler og letlæste skønlitterære titler til børn og unge, og Trine Gaarden, læse- og skrivekonsulent i Københavns Kommune, ordblindelærer og læsevejleder
Teknologien bag LST er blevet allemandseje og kan derfor med fordel bruges som stilladserende værktøj til alle elever. Til gavn for alle elever – også de ordblinde, der vil blive motiverede til at bruge deres værktøjer og udvikle nye strategier i samarbejde med klassekammeraterne. Du får en kort indføring i LST-didaktikken og arbejder hands on med øvelser, der passer til dit fag og forankrer din nye viden i praksis ved at arbejde didaktik og opgaver direkte ind i det forløb, du skal lave i din klasse i næste uge.

AI til elever med ordblindhed
v. Mikkel Aslak Koudal Andersen, pædagogisk konsulent ved VIA CFU
AI rummer mange udfordringer, men også mange konstruktive potentialer – ikke mindst for ordblinde. På workshoppen vil vi sammen se på redskaber, didaktikker og metoder i undervisningen, hvor kunstig intelligens kan støtte ordblinde med skolearbejdet.

Alvis – en ny portal til FGU’s værkstedsundervisning
v. Margit Gade, lærer og PD i specialpædagogik/læsevanskeligheder
På workshoppen præsenterer jeg et nyt gratis program, Alvis, der er udviklet til FGU. Alvis er en portal med 12 konkrete redskaber, som kan bruges i værkstedsundervisningen. Redskaberne viser eleverne, hvordan de fx planlægger en fremlæggelse, dokumenterer deres arbejde eller fremstiller en rapport. Eleverne kan arbejde med tekst, billeder, film og speak og har mange muligheder for at få støtte og hjælp undervejs i arbejdet.

”Det virker!” – med LST som fagligt og pædagogisk fælles tredje i undervisningen
v. Sidsel Stenbak Hollmann, pædagogisk konsulent og mentor, UCRS Skjern
”Det virker!” fortæller Sofie mig begejstret. Og det var ikke kun hendes programmer, hun mente. Det, Sofie tænkte på, var, at hendes lærere på HTX nu også havde lært de grundlæggende funktioner i læse- og skriveteknologierne at kende på et niveau, der kvalificerede deres arbejde og samtale med de ordblinde elever. Det fik en markant betydning for både elever og lærere. Denne workshop vil præsentere dig for helt konkrete indsatser med teknologierne i en pædagogisk/didaktisk ramme, hvis klare mål er at løfte de ordblinde elever sammen med deres lærere ved hjælp af teknologierne som et fælles tredje. Udgangspunktet for workshoppen er videns- og praksiserfaringer fra et toårigt ordblinde-projekt på Gymnasiet Skjern 2021-2023 kaldet Treslået Tovværk.

AI-assistenter til elever med læse- og skrivevanskeligheder på erhvervsuddannelserne
v. Amina Sabah Karim, ph.d.-studerende ved Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring
Hvordan kan AI-assistenter understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder? Denne workshop udforsker, hvordan AI-teknologier kan afhjælpe læse- og skriveudfordringer, og hvordan eleverne kan få mest muligt ud af dem. Deltag i hands on-sessioner, hvor vi afprøver og tilpasser disse værktøjer til undervisningen. Få konkrete redskaber til at gøre din undervisning mere inkluderende og effektiv med AI.

13.50-14.20    Kaffe og kage

14.20-15.10    Workshops, runde 2
Fem parallelle workshops, hvor der ved tilmelding skal vælges en af følgende workshops:

LST alle vegne – med fokus på lethed
v. Allan Madsen, udøvende LST-praktiker, talepædagog, master i IKT og læring og ejer af Ordlab
Lethed, antal klik og tilgængelighed er afgørende for LST’s kompensatoriske kvalitet.
Der er LST alle vegne. På alle platforme og styresystemer findes der i dag LST-muligheder.
På denne workshop vil deltagerne blive præsenteret for mange af de allernyeste muligheder og evt. afprøve et par stykker. I workshoppen tager vi afsæt i: ”LST skal være let at bruge”.

Tværfagligt fokus på ordblindevenlige læringsmiljøer
v. Marianne Billeskov Mortensen, matematik- og læsekonsulent i Skive Kommune
Samarbejde, fælles fokus og systematik er afgørende, for at LST bliver brugt relevant af ordblinde – i alle fag. Hvis vi vil understøtte ordblinde elevers faglige udvikling, må vi sammen arbejde med, at didaktisk relevant LST bliver en integreret og naturlig del af ordblinde elevers hverdag.
På denne workshop vil deltagerne blive præsenteret for, hvordan man i lærerteamet systematisk kan arbejde med ordblinde elevers deltagelsesmuligheder i alle fag.

Hvordan underviser jeg mine OBU-kursister i at prompte?
v. Ragna Ea Bentsdatter, OBU-underviser ved Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser
Den nye AI-teknologi kan kompensere for de vanskeligheder med læseforståelse og skriftlig formulering, som ofte er sekundære følger af ordblindhed. Men kun hvis den ordblinde kan prompte chatbotten til et brugbart output.
Denne workshop handler om stilladsering som tilgang til at støtte OBU-kursister i udviklingen af prompt-literacy. Med afsæt i opgavedesign fra min egen praksis faciliterer jeg en lille gruppeøvelse, der kan sætte gang i dine egne idéer til at undervise i prompting.

Hænderne på! LST på HF
v. Heidi Boutrup Kynde, ordblindekoordinator på HF i Nørre Nissum/VIA University College
Velkommen til en workshop med hænderne nede i ”LST-dejen” med fokus på konkrete øvelser og nedslag i LST-funktioner og -strategier med mobil og computer. LST-funktioner, som erfaringen viser, at elever med ordblindhed kan profitere af, når de starter på en ungdomsuddannelse som HF.
Workshoppen tager udgangspunkt i, hvordan elever med ordblindhed på en ungdomsuddannelse kan LST-afdækkes, så det kommer til gavn for både læsevejleder, elevens faglærere og eleven selv.
På workshoppen skal du medbringe: computer med AppWriter/Intowords installeret samt headset, mobil og koder til at logge på relevante platforme.

AI til elever med ordblindhed (samme workshop som i runde 1)
v. Mikkel Aslak Koudal Andersen, pædagogisk konsulent ved VIA CFU
AI rummer mange udfordringer, men også mange konstruktive potentialer – ikke mindst for ordblinde. På workshoppen vil vi sammen se på redskaber, didaktikker og metoder i undervisningen, hvor kunstig intelligens kan støtte ordblinde med skolearbejdet.

15.10-15.15    Kort pause

15.15-15.55    Paneldebat: Muligheder og udfordringer – AI og skriftsprogsvanskeligheder
v. Mikkel Aslak Koudal Andersen, pædagogisk konsulent ved VIA CFU, Hanne Nissen Sabalich, formand for Læsekonsulenternes Landsforening, Ragna Ea Bentsdatter, OBU-underviser ved Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, og Amina Sabah Karim, ph.d.-studerende ved Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring
AI er nyt for os alle. Vi har selv brugt det, og vi har også inddraget det i vores undervisning, men det er stadig lidt en black box, hvad AI kan for elever med ordblindhed. I den afsluttende paneldebat mødes fagpersoner med forskellige baggrunde og perspektiver på muligheder og udfordringer, når vi inddrager AI i undervisning og vejledning af elever med ordblindhed.

15.55-16.00    Afslutning på dagen
v. Helle Bundgaard Svendsen, docent ved VIA University College, og Erik Arendal, specialkonsulent ved Rådgivnings- og støttecentret, AU

Bilag

Del siden på email

Du deler et link til siden: Ordblinde- og it-konference 2025