I to podcastafsnit præsenterer to fagpersoner fra VIA University College resultaterne fra et casestudie, som de har gennemført i foråret 2024.
Ministeriets side om Risikotest for ordblindhed. Her finder du en film og vejledning til testen.
Artiklen giver viden om DLD, udtaleforstyrrelser og organisering af indsatser til børn med DLD og udtaleforstyrrelser.
Hør podcasten, hvor der stilles skarpt på centrale temaer inden for det logopædiske arbejde med sprogforstyrrelsen DLD.
Få information om sprogvurdering og sprogvurderingsværktøjer i børnehaveklassen hos emu.dk.
På hjemmesiden finder du to redskaber til at følge læseudviklingen via en iagttagelsesbaseret metode.
Overleveringsskemaer kan hjælpe skoler til overblik og systematik mht. at følge elevernes udvikling.
Læs her en forskers bud på, hvordan pædagoger i dagtilbud bliver dygtige til at finde børn med sprogvanskeligheder.
Forfatterne sætter spot på det nationale sprogscreeningsprogram i Danmark gennem en kortlægning og kritisk analyse.
Undersøgelsen beskriver brugen af tegninger i samtalen med børn med sproglige vanskeligheder.
Se her, hvordan Ida (6 år) og Gabriel (18 år) lever med sprogforstyrrelsen DLD.
Læs om resultater vedrørende tidlig identifikation af elever i risiko for udvikling af afkodningsvanskeligheder.
Læs her om udviklingen af en læringsplatform til automatisk scoring af tidlig skriveudvikling.
Denne artikel handler om at skelne mellem risiko for ordblindhed og konstateret ordblindhed.
Læs om erfaringer fra Roskilde Kommune.
Læs om, hvordan testning af elevers læsekompetence blev et område, som med tiden fik et øget fokus.
Artiklen præsenterer tre gode råd i forbindelse med identifikation af ordblindhed.
Denne artikel fokuserer på skolens læsetests.
Denne artikel giver en introduktion til formål med testning og kvalitetskrav til test og testning.
Mød Gabriel, Ida og hendes mor, der fortæller om følgerne af sprogforstyrrelsen DLD.
Læringsmiljø
Forældresamarbejde
Afkodning og stavning
Sprogforståelse