Temadag: Syntaksforståelsens betydning for læseforståelse

Det er velkendt fra læseforskningen, at afkodningsfærdigheder, ordforråd og tilbøjeligheden til at læse mellem linjerne spiller væsentlige roller for skoleelevers forståelse af tekster. I de senere år har der været øget forskningsfokus på, at også elevers færdigheder i at udnytte den information om betydning, der findes i ordrækkefølge, kan have betydning for, hvorfor nogle elever har sværere ved at forstå tekster end andre.

Som afslutning på forskningsprojektet ”The making of stronger readers: the role of syntactic proficiency in understanding texts” præsenterer dette arrangement en række foredrag fra nogle af de fremmeste forskere på området.

Arrangementet vil foregå på engelsk og er henvendt til læsevejledere, læsekonsulenter, audiologopæder, studerende og forskere.

 

Program

9-9:10: Velkommen

9:10-9:45: Helene Deacon: Sentences: How to bring children’s syntactic skills into theory and classrooms

9:45-10:20: Kate Nation: When is children’s reading comprehension ‘good enough’?

10:20-10:45: Kaffe

10:45-11:20: Maryellen Macdonald: Sentence comprehension and book language in young readers

11:20-11:55: Susan Ebbels: Grammatical language difficulties in children with (developmental) language disorder: target identification, intervention and support

11:55-12:15 Pause

12:15-12:50 Mads Poulsen & Rikke Vang Christensen: The role of syntactic proficiency in understanding texts: Results from the Stronger Readers project

12:50: Tak for i dag og sandwich

Tilmelding

Dato
18. juni 2025

Arrangør
Københavns Universitet

Tilmeldingsfrist
Tilmeldingsfrist 3. juni.

Sted
København

Pris
Gratis

Tilmeld dig
}

DEL