DLD med eller uden sameksisterende tilstand vs. Sprogforstyrrelse i forbindelse med {biomedicinsk tilstand}

Formål 

Dette skema er en tilpasning og sammenfletning af to af Lisa Archibalds skemaer. Formålet er her at hjælpe logopæden i overvejelserne om, hvorvidt en vedvarende sprogforstyrrelse kan karakteriseres som: 

  • DLD

  • DLD med en sameksisterende tilstand som ADHD eller dysleksi 

  • En sprogforstyrrelse i forbindelse med en biomedicinsk tilstand

I skemaet gennemgås fokusområder for en tværfaglig udredning samt mulige samtidige tilstande og differentierende biomedicinske tilstande.  

Sådan bruges skemaet 

I skemaet tages først stilling til, hvorvidt der er behov for en yderligere tværfaglig udredning grundet en mistanke om en tilstand, der kan påvirke den sproglige udvikling. Er der ingen mistanke om dette, kan logopæden bruge betegnelsen (formodet) DLD om barnets sprogforstyrrelse. Er der behov for en tværfaglig udredning, kan denne pege på, at 

  • der ikke er mistanke om nogen sameksisterende tilstand. Her bruges betegnelsen DLD 

  • barnet viser tegn på en sameksisterende tilstand. I dette tilfælde bruges betegnelsen DLD sameksisterende med {tilstand} 

  • der er tegn på en biomedicinsk tilstand, hvor sprogforstyrrelsen er en del af symptombilledet. I så fald bruges betegnelsen Sprogforstyrrelse i forbindelse med {biomedicinsk tilstand}. 

Af skemaet fremgår en række sameksisterende og differentierende tilstande, der kan hjælpe i overvejelserne om, hvilken betegnelse der bør bruges, f.eks. ADHD. Sproglige vanskeligheder kan forekomme i forbindelse med ADHD, men fordi en sprogforstyrrelse ikke er en del af det grundlæggende symptombillede (se ADHD, oversigt - Patienthåndbogen på sundhed.dk), er ADHD altså en sameksisterende tilstand – det vil sige, at man godt kan diagnosticeres både med ADHD og DLD. 

Om tværfaglighed 

I skemaet anbefales en tværfaglig udredning ved mistanke om andre tilstande. Formen på denne er ikke nærmere defineret, da det tværfaglige samarbejde kan se forskelligt ud fra sted til sted. Vi anbefaler dog, at man drøfter i sit tværfaglige team, hvordan sådan en udredning kan se ud, og hvornår man skal inddrage sine tværfaglige kolleger. 

Flere informationer  

Disclaimer

Den oprindelige forfatter har ikke gennemgået det oversatte arbejde og er ikke ansvarlig for en forkert eller upræcis oversættelse. Oversætterne har gjort deres bedste for at give en korrekt oversættelse. Nogle materialer er blevet sammenlagt med tilladelse fra den oprindelige forfatter for at passe til den praksiskontekst, som oversættelsen er rettet mod. 

DEL