Fra HF til ny EPX med trivsel for elever med ordblindhed!

I dette projekt indsamler, analyserer og formidler vi gode erfaringer fra fire eksisterende HF-tilbud for ordblinde, hvor det er lykkedes at skabe faglig trivsel og gode resultater. Målet er, at de eksisterende erfaringer med at fremme inkluderende fællesskaber for unge med ordblindhed i disse miljøer skal informere og løfte vidensgrundlaget for den kommende får EPX-uddannelse. Projektet er finansieret af LB foreningens fond.

Mere om projektet

Formålet med projektet er at skabe inkluderende faglige fællesskaber med trivsel for den andel af elever med ordblindhed, som starter på den nye EPX-uddannelse i 2030. Det gør projektet ved at formidle systematisk indsamlet og analyseret viden fra succesfulde eksisterende HF-uddannelser for ordblinde. Projektet indsamler viden om organisering, samarbejde og kendetegn ved undervisningen, der bidrager til inkluderende faglige fællesskaber og trivsel for den udsatte gruppe af unge med ordblindhed. Den viden, projektet indsamler, skal bidrage til vidensgrundlaget ved etableringen af EPX. Derfor er formidlingen målrettet Undervisningsministeriet, ledelser, læsefaglige ressourcepersoner og undervisere, som skal etablere og vedligeholde EPX-uddannelserne.

Projektets forskningsspørgsmål er todelt: 

  1. Hvilke faktorer i organiseringen ved HF for ordblinde bidrager til faglige fællesskaber, som understøtter trivsel hos de unge med ordblindhed? 

  1. Hvilke kendetegn ved undervisning ved HF for ordblinde fremmer trivsel hos unge med ordblindhed?  

Projektet tilrettelægges som en caseundersøgelse, hvor fire HF-tilbud til elever med ordblindhed udvælges som caseskoler. Vi udvælger caseskolerne ud fra to kriterier: geografisk spredning og positive erfaringer med at drive HF for unge med ordblindhed. 

For at indsamle viden og erfaring om organisering, herunder samarbejde og undervisning på de fire caseskoler, gennemfører vi observationer af undervisningen. Observationerne danner baggrund for en række gruppeinterviews af elever, lærere og ressourcepersoner (læsevejleder/ordblindelærer/ordblindekoordinator) og ledelse. Vi ønsker først og fremmest at spørge de unge selv om, hvorfor de har valgt sådant et tilbud, og hvad de vil fremhæve som særligt vigtigt, for at de trives. Vi vil også spørge lærerne om, hvad de har fokus på i deres undervisning og vejledning af eleverne, hvordan de arbejder på at skabe fællesskaber, der fremmer elevernes trivsel, og hvordan det får betydning for deres undervisning. Vi taler med ressourcepersonerne for at høre, hvad de har fokus på i deres arbejde med elevgruppen. Sluttelig vil vi tale med lederne om, hvordan de tilrettelægger disse tilbud, hvilke værdier de finder centrale, og hvordan de arbejder med at sikre denne sårbare elevgruppes trivsel.

Det er væsentligt, at projektet undervejs involverer og i sin formidlingsfase forankres i organisationer, som skal være med til at etablere og drive den nye EPX. Derfor indgår der en følgegruppe i projektet, som både sparrer med forskerne undervejs og understøtter spredningen af vidensgrundlaget, så dets forankring bliver så relevant og bred som muligt. Følgegruppen er sammensat af fire repræsentanter fra organisationer og en ungerepræsentant, som er fundet via Ordblindeforeningen. 

Projektleder

Helle Bundgaard Svendsen
Docent, ph.d. ved VIA University College, Forskningscenter for Pædagogik og Dannelse, Programmet for Sprog og Literacy, faglig konsulent for Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
E-mail: hbs@via.dk
Tlf.: 8755 3278

Projektdeltagere

Stine Fuglsang Engmose
Specialkonsulent, ph.d. ved Nationalt Videncenter for Læsning
E-mail: sfue@kp.dk
Tlf.: 2134 7241

Peter Heller Lützen
Specialkonsulent, ph.d. ved Nationalt Videncenter for Læsning
E-mail: petl@kp.dk
Tlf.: 4180 8598

Nina Berg Gøttsche
Lektor i dansk, ph.d. ved VIA University College og faglig konsulent for Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
E-mail: nbg@via.dk
Tlf.: 2344 5354

Bundgaard et al. (in press). STYRK-rapporten 2025. Ordblindeforeningen.  

EVA (2021). Evaluering af specialpædagogisk støtte på ungdomsuddannelserne – Hovedrapport. EVA.  

Jandorf, B. D., & Friis, K. (2025). Emotionelle følger af ordblindhed og andre skriftsprogsvanskeligheder. Akademisk Forlag.  

Kjer, M. G., Hjortskov, M., Engbo, A., & Rota T. (2023). Kortlægning af indsatsen over for ordblinde og svage læsere på erhvervsuddannelser. VIVE. 

KRAKA (2024). Ordblinde i Danmark. Opvækst og uddannelse. Udarbejdet for Nota – det nationale bibliotek og videnscenter for mennesker med læsevanskeligheder.  https://www.kraka-economics.dk/media/n2kjt3bf/ordblinde-i-danmark-opvaekst-og-uddannelse_0.pdf 

Swalander, L. (2012). Selvbillede, motivation og dysleksi. I: S. Samuelsson (red.), Dysleksi og andre vanskeligheder med skriftsproget (ss. 178-191). Dansk Psykologisk Forlag.  

DEL