Med afsæt i en række eksempler fra praksis belyser artiklen, hvordan nogle af de udfordringer, der typisk knytter sig til ASF, kan spille ind i forhold til afdækning og identifikation af skriftsprogsvanskeligheder hos normaltbegavede børn med ASF. Kan også høres som podcast.
Læsevejledere og lærere har brug for hinanden i opsporingen af elever i vanskeligheder med skriftsproget. Men er det altid klart, hvad man som lærer skal holde øje med og gøre læsevejleder opmærksom på vedrørende elevernes skriftsproglige udvikling?
I artiklen introduceres en tydeliggørelse af de procedurer, som er grundlaget for det gode undervisningstilbud til ordblinde voksne. Herudover diskuteres forskelle på afdækning og undervisning af ordblinde børn og voksne, ligesom artiklen foreslår muligheder for at lære af voksenområdet.
Der mangler test til vurdering af eventuel ordblindhed blandt børn og unge med dansk som andetsprog og begrænset dansk ordforråd. Derfor har Center for Læseforskning udviklet og afprøvet en elektronisk dynamisk ordblindetest til denne målgruppe.
Hvordan håndterer kommunerne ordblinde elever, når det drejer sig om udredning og tiltag, og hvad peger praksis på som særligt vigtige udviklingsområder?
Her kan du downloade og læse mere om et logopædisk redskab til vurdering af, om et barns sproglige vanskeligheder kan skyldes DLD.
Videoen viser vanskeligheder med sproglige delfærdigheder hos to børn med sprogforstyrrelsen DLD.
Nye tal gør det for første gang muligt at se, hvor stor en andel af grundskoleeleverne der testes for ordblindhed med Ordblindetesten i landets kommuner.
Artiklen giver viden om DLD, udtaleforstyrrelser og organisering af indsatser til børn med DLD og udtaleforstyrrelser.
Her finder du bud på konkrete tiltag, du kan iværksætte, mens du evt. venter på en udredning.
Både børn med dysleksi og børn med DLD er i risiko for at udvikle problemer med læseforståelsen.
Hør podcasten, hvor der stilles skarpt på centrale temaer inden for det logopædiske arbejde med sprogforstyrrelsen DLD.
Artiklen omhandler baggrunden for at indstille en elev til test og skolens opfølgning på testresultaterne.
Her er link til tests, teknisk vejledning, faglig vejledning, regler for specialundervisning og viden om SPS.
Kun få lærere kender til udviklingsmæssige sprogforstyrrelser (DLD), men i gennemsnit sidder der mindst én elev i hver skoleklasse.
Se her, hvordan Ida (6 år) og Gabriel (18 år) lever med sprogforstyrrelsen DLD.
Denne artikel giver en introduktion til formål med testning og kvalitetskrav til test og testning.
Artiklen præsenterer tre gode råd i forbindelse med identifikation af ordblindhed.
Denne artikel fokuserer på skolens læsetests.
I Holbæk kommune har man gjort sig gode erfaringer med at opspore gruppen af flersprogede, ordblinde elever. Læs om projektet her.
Det er vigtigt at være opmærksom på ordblindhed blandt tosprogede elever.
Læs her, hvad udviklingsmæssig sprogforstyrrelse er, og hvad vi kan gøre for at afhjælpe vanskelighederne hos børn og unge.
Interview med seniorforsker Jesper Bremholm om den seneste PISA Etnisk-rapport.
Psykolog Laila Boye skriver i denne artikel fra 2022 om fokus på DLD og relationen til ordblindhed.
Læs om, hvordan testning af elevers læsekompetence blev et område, som med tiden fik et øget fokus.
Afkodning og stavning
Læsning og skrivning
Læse- og skriveteknologi
Læringsmiljø
Forældresamarbejde
Overgange
Sprogforståelse